maandag 1 februari 2010

Conclusie

Onze hoofdvraag luidde:
- Wat zijn de belangrijkste religieuze feesten van de vijf wereldgodsdiensten en hoe kun je hier vorm aan geven op de basisschool?
In het verslag hebben we gebruik gemaakt van vier verschillende deelvragen om de hoofdvraag te beantwoorden. Omdat het ons niet zinvol leek om alle feesten nog een keer te beschrijven en op te noemen, zullen we proberen bij de deelvragen een korte conclusie en samenvatting te geven.

De eerste deelvraag die we beantwoord hebben, luidde:
- Waarom is het belangrijk aandacht te besteden aan het vieren van religieuze feesten in de klas?
Overal om ons heen worden feesten gevierd. In de afgelopen decennia zijn er steeds meer culturen in de klas gekomen en daarmee voldoe je op de basisscholen niet meer alleen aan het vieren van christelijke feestdagen. Het is belangrijk voor kinderen om kennis te maken en hebben met andere culturen en religies uit de klas, maar ook uit de omgeving. Door kennis te ontwikkelen over andere kinderen en het begrijpen van bepaalde tradities en gewoonten, kunnen kinderen begrijpen waarom die feesten worden gevierd. Op deze wijze leren de kinderen een andere cultuur begrijpen en zullen ze het accepteren. Kinderen hebben namelijk uitleg nodig, waardoor ze iets begrijpen en dan kunnen ze het accepteren. Doordat er vroeg begonnen wordt met begrip krijgen voor andere culturen, zullen de kinderen het in de toekomst ook begrijpen en meer accepteren. Door gebruik te maken van de feesten, en die te vieren, komen kinderen op een leuke wijze in aanraking met de andere culturen.

Met de tweede en derde deelvraag wilden we informatie krijgen en uitleg geven over de verschillende belangrijke feesten die worden gevierd in de vijf wereldgodsdiensten. Deze twee deelvragen luidden:
- Wat is de betekenis en inhoud van het feest?
- Wat zijn de tradities, gewoontes en rituelen van dit feest?
Door informatie te hebben over de feesten, kan je als leerkracht beter de vragen beantwoorden die worden gesteld door de leerlingen. Als je als leerkracht goed geïnformeerd bent over de verschillende feesten en kun je met deze informatie lessen verzinnen die te maken hebben met de feesten. Ieder feest heeft namelijk een eigen thema, eigen tradities en een eigen betekenis. Ook zijn er soms feesten die in verschillende godsdiensten hetzelfde zijn, terwijl mensen het niet weten. Als leerkracht kan je juist bij dit soort feesten goed aangeven wat de verschillen zijn tussen de culturen, maar nog belangrijker, de overeenkomsten.

De laatste deelvraag had te maken met feesten en vieringen in de basisschool:
- Op welke wijze kan de basisschool hier aandacht aan besteden?
We vonden namelijk het idee wel leuk om aandacht te besteden aan de feesten, maar hadden geen idee hoe je dit kan verwezenlijken in je eigen klas. Het is namelijk wel gemakkelijk om alleen maar informatie te geven aan de klas, maar daar zal geen begrip voor de cultuur en religie van komen. Door kinderen het feest te laten ervaren en het kind betrekken bij het organiseren van het feest, zal er meer begrip ontstaan. Kinderen horen graag verhalen over hoe andere kinderen en volwassenen het feest beleven. Verder zingen kinderen graag en zijn ze benieuwd naar wat de symbolen en tradities betekenen. Door deze facetten te gebruiken in de lesideeën, krijg je de kinderen enthousiast en willen ze graag meer weten van een religie.

De belangrijkste feestdagen hebben we uitgelegd, waarbij de betekenis, de tradities en de gewoonten centraal stonden. Er waren veel verschillen tussen de feesten en religies, maar ook overeenkomsten. Vooral deze overeenkomsten kunnen belangrijk zijn voor het begrip van de kinderen. Doordat ze zien dat het allemaal niet zo raar is en dat er overeenkomsten zijn, zullen ze ook de verschillen eerder accepteren. Het is wel belangrijk dat de kinderen deze feesten echt ervaren in de klas. Het moet de kinderen namelijk raken en enthousiast maken om meer te weten te komen over dat feest of die religie. Dit kan door middel van liedjes, verhalen van kinderen of het beleven en organiseren van het feest in de klas met alle bijbehoren tradities en gewoonten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten