maandag 1 februari 2010

Lesidee Ramadan

Onderbouw

Benodigdheden:
- een goed georganiseerde kring waarin de leerkracht alle leerlingen goed kan zien

Lesdoelen:
- naar aanleiding van het vasten tijdens de ramadan denken de kinderen na over wat ze elke dag eten en drinken.

Korte lesomschrijving:
De kinderen vertellen dat de Ramadan begint en dat het betekent dat moslims overdag niet mogen eten en drinken. Kinderen hoeven er niet aan meedoen, behalve als ze willen. Daarna kan je vertellen wat vasten betekent en een gesprek voeren over eten en drinken. Wat hebben de kinderen denken ze iedere dag nodig.
Vragen die je kunt stellen zijn:
- Wat eet je elke dag?
- Hoe vaak eet je elke dag?
- Wat drink je elke dag?
- Wanneer eten en drinken mensen minder?
- Welk eten en drinken heb je elke dag echt nodig?
Wat zou je kunnen missen als het echt nodig is?
Concludeer dat vasten betekent dat je alleen datgene eet en drinkt wat je echt nodig hebt. Stel samen met de kinderen een dagmenu samen met eten en drinken dat je echt nodig hebt, zodat de kinderen een concreet beeld krijgen van het begrip 'vasten'.

Eventuele andere lesideeen:
- Bezoek aan een moskee. Vertel de kinderen wat de Ramadan is en het vasten is en bereid het bezoek aan een moskee voor. Wat is een moskee en waarvoor is een moskee. Hoe ziet het eruit en wat zijn de regels daar? Kinderen kunnen dan vragen gaan verzinnen en die eventueel bij het bezoek stellen. Na aanleiding van het bezoek kan er door de kinderen een verslag geschreven worden (bovenbouw).

- Kinderen een beeldcollage laten maken met dingen die te maken hebben met de Islam en de Ramadan. Je geeft de kinderen een aspect dat ze moeten onderzoeken en waar ze informatie en plaatjes voor moeten zoeken. Kinderen bespreken met elkaar wat ze gevonden hebben en plakken het op een groot vel. Hierna kunnen de groepjes met elkaar bespreken wat de verschillen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten