maandag 1 februari 2010

Reflectie Steven

Als ik terug kijk naar de opdracht die we hadden en wat we hebben gemaakt, ben ik erg tevreden. Ik heb het gevoel dat het erg leerzaam voor mij was. Ik heb niet alleen een heleboel geleerd over de feesten van de verschillende wereldgodsdiensten en de gebruiken die ze hierbij hebben. Maar ik heb ook geleerd dat het heel belangrijk is om deze feesten te vieren met je klas. Kinderen zijn namelijk erg nieuwsgierig naar anderen, en in deze leeftijd zitten ze nog niet vol vooroordelen. Ze staan open voor andere culturen en zullen door de kennis die ze op deze manier krijgen, elkaar gaan accepteren. Ze hebben hier veel aan in hun latere leeftijd.

Het interessante aan deze opdracht is ook, dat ik voor mijzelf nu een compleet boek heb met allerlei lesideeën, liedjes en verhalen die ik kan gaan gebruiken in mijn latere klas. Op deze wijze kan ik mijn klas op een gemakkelijke manier leren over andere culturen. De opdracht was dus niet alleen leerzaam, maar ook erg praktisch voor mij. Ik vond het leuk om mij te verdiepen in de andere culturen en was eigenlijk verbaasd over hoe weinig praktische lesideeën er zijn over deze feesten. Dit terwijl het voor de ontwikkeling van het kind erg belangrijk kan zijn om veel gehoord te hebben over andere culturen en het daadwerkelijk ervaren er van.

De samenwerking is heel soepel en goed verlopen. Toen we de opdracht te horen kregen, zijn we gelijk aan de slag gegaan. We hadden al gauw een idee uitgewerkt en een taakverdeling gemaakt van wie wat ging doen. Dit ging allemaal in goed overleg en we hebben hierover veel contact gehad via de mail. Vanuit het commentaar wat we kregen, in het overleg met onze begeleider, konden we positief verder werken aan ons idee. En als ik terug kijk naar ons product zie ik dat iedereen er even veel tijd en zorg aan heeft besteedt als een ander. We hebben ons iedere keer goed aan de deadlines gehouden die we onszelf hadden opgelegd en dat werkt altijd wel heel prettig.

Ik ben dus concluderend, erg tevreden over de leerwaarde van de opdracht, het resultaat en de samenwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten