maandag 1 februari 2010

Inleiding

Voor het vak Godsdienst Levensbeschouwing hebben wij ervoor gekozen om ons onderzoek te richten op de religieuze feestdagen. Ons doel is om een overzichtelijke kalender te maken die op vele scholen bruikbaar is. In deze kalender is allerlei bruikbare informatie te vinden die je in onze huidige, multiculturele samenleving eigenlijk eigen zou moeten zijn. Om hier aandacht aan te kunnen besteden, hebben wij er dan ook voor gekozen om een kalender op te stellen. Door deze kalender op basisscholen te gebruiken, kan je als leerkracht makkelijker aandacht besteden aan het religieuze feest. Dit is naar onze mening erg belangrijk, omdat er veel verschillende religies aanwezig zijn op basisscholen. Als leerkracht kun je de leerlingen aan de hand van de informatie van de kalender vertellen over de achtergrond van het feest, maar je kunt dit uiteraard ook lezen om zelf een bepaalde basiskennis te krijgen. Je krijg kennis over de rituelen en tradities en kan hier dan ook wat mee doen in de klas. Bij de feesten zijn lesideeen beschikbaar die zeker goed uit te voeren zijn. Ook zijn er verhalen op kindniveau aanwezig die je voor kunt lezen in de klas om op deze manier de kinderen kennis te geven over het religieuze feest. Als activiteit zitten er bij ieder feest ongeveer twee liedjes, die geven indirect ook veel informatie over de achtergrond en de kenmerken van de religieuze feesten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten