maandag 1 februari 2010

Lesidee Chanoeka

Bovenbouw: het maken van een eigen sjamasj

Benodigdheden:
- Papier-maché
- Aluminiumfolie
- Karton
- Plakband
- Schaar
- Een voorbeeld van een menora, bijvoorbeeld op papier of misschien wel een echte.
- Tekenpapier
- Kleurpotloden

Lesdoelen:
- De leerlingen weten hoe een sjamasj eruit ziet en weten het verhaal erachter.
- De leerlingen maken de sjamasj met behulp van zelfgekozen materiaal.

Korte beschrijving van de les:
Deze les gaan de leerlingen luisteren naar het verhaal van Chanoeka. 1 van de belangrijkste elementen in dit verhaal is de sjamasj, de leerlingen gaan in deze les zelf een sjamasj maken. De manier waarop en de materialen die ze daarvoor willen gebruiken, mogen ze helemaal zelf weten. Ze kunnen dus bijvoorbeeld gebruik maken van karton en deze omwikkelen met aluminiumfolie. Aan het einde van de les kunnen de werkjes getoond worden in het klaslokaal door ze bijvoorbeeld op een thematafel neer te zetten of op te hangen in de klas.

Eventuele andere lesideeen:
- Onderbouw: De kinderen krijgen een sjamasj op papier. Deze mogen zij mooi versieren. Uiteindelijk plakken ze dit op papier en prikken ze het uit.

- Onderbouw/Middenbouw/Bovenbouw: 9 dagen lang rond de tijd van Chanoeka kaarsjes aansteken op de manier zoals boven aangegeven.

- Onderbouw/Middenbouw/Bovenbouw: Eigen sjamasj maken, bijvoorbeeld door te boetseren, aluminiumfolie te gebruiken of er een tekening van maken.

- Liedjes zingen, zoals I have a little dreidel.

- Chanoekia vieren op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten