maandag 1 februari 2010

Motivatie en onderzoeksopzet

Motivatie keuze van onderwerp

Wij hebben voor dit thema gekozen, omdat het naar onze mening nog op veel scholen ontbreekt. De scholen hebben geen kennis over wat de inhoud en de achtergrond van de belangrijkste religieuze feestdagen nu precies is. Het is naar onze mening zeker iets om aandacht aan te besteden, omdat er in de multiculturele samenleving veel verschillende religies herkenbaar zijn en deze ook duidelijk op de scholen herkenbaar zijn. Om voor alle leerlingen een veilige sfeer te creeeren en te realiseren is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de culturen en de religies van kinderen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op religieuze feestdagen bijvoorbeeld te vertellen wat er die dag aan de hand is. Dit kun je doen door informatie over te dragen, een verhaal te vertellen, liedjes te zingen en lessen uit te voeren. Wij vonden het dus erg interessant om hier meer over te weten te komen en in feite een totaalpakketje te maken van alle belangrijke informatie omtrent het vieren van religieuze feestdagen. Door dit in een digitale kalender toe te passen, heb je als toekomstig leerkracht alle belangrijke informatie in een duidelijk overzicht. Dit zal ook goed te gebruiken zijn op onze stagescholen en onze toekomstige school.

Wij hebben ervoor gekozen om met de volgende vragen aan de slag te gaan:

Hoofdvraag:
- Wat zijn de belangrijkste religieuze feesten van de vijf wereldgodsdiensten en hoe kun je hier vorm aan geven op de basisschool?

Deelvraag:
- Waarom is het belangrijk aandacht te besteden aan het vieren van religieuze feesten in de klas? (pedagogisch aspect)
- Wat is de betekenis en inhoud van het feest?
- Wat zijn de tradities, gewoontes en rituelen van dit feest?
- Op welke wijze kan de basisschool hier aandacht aan besteden?


Wij wilden eerst voor ons zelf duidelijk op een rijtje krijgen met welke religies wij aan de slag zouden gaan. Onze keuze is gevallen op het Boeddhisme, het Jodendom, het Christendom, de Islam en het Hindoeisme. Dit omdat dit de grootste en de meest voorkomende religies op de meeste (binnenstads)scholen. Het was naar onze mening dus belangrijk hier meer kennis en ervaring mee te krijgen. Dit wilden wij opdoen door ons te verdiepen in de feesten van deze religies. We hebben de grootste feesten uitgekozen, dit op basis van bekendheid en omvang. Wij hebben er voor gekozen een aantal feesten niet helemaal uit te werken, omdat deze simpelweg niet heel belangrijk waren en niet heel bekend waren.
Wij hebben ervoor gekozen om ons ook te verdiepen in het aspect waarom het belangrijk is om met kinderen te vieren. Dit omdat dit in feite een soort ondersteuning is voor onze opdracht. Waarom is het zo belangrijk om te vieren en dus van alles uit te zoeken over de religieuze feesten zelf? Iets wat dan ook zeker duidelijk uitgezocht moet worden, het is in feite een motivatie van de keuze om dit thema uit te werken.
Om extra ondersteuning te geven bij de achtergrondinformatie van onze vragen, hebben we lesideeen uitgewerkt die je toe kunt passen op school.
Ook hebben we gebruik gemaakt van liedjes en verhalen die indirect ondersteuning en kennis over zullen dragen om de leerlingen meer te laten weten over de inhoud en dergelijke van de religieuze feesten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten