maandag 1 februari 2010

Lesidee Pitr Paksha

Bovenbouw:

Benodigdheden:
- Een kring waarbij je ieders gezicht kan zien
- Internet, boeken en andere bronnen

Lesdoelen:
- Leerlingen hebben kennis gemaakt met het feest van Pitr Paksha
- Leerlingen hebben kennis gemaakt met het Hindoeïsme

Korte lesomschrijving:
Allereerst laat u de kinderen doelbewust zoeken naar een aspect van het Hindoeïsme, dit doet u door middel van groepjes te maken, en ieder groepje een duidelijke opdracht te geven. Wat geloven hindoes, waar wonen de meeste hindoes, welke vieringen hebben hindoes. Zijn vragen en opdrachten die u de kinderen kunt laten onderzoeken. Na het onderzoek gaan ze hun gedeelte presenteren en kunt u verder gaan over Pitr Paksha. U vertelt dat de hindoes familie en voorouders erg belangrijk vinden en die vereren. Na de informatie gaat u in gesprek en discussie met de kinderen. U kunt vragen stellen als: als jouw ouders of (over)grootouders hulp in huis nodig hebben, op wie doen ze dan een beroep? Wat is het verschil met hoe hindoes met ouderen omgaan? Kennen wij ook in Nederland jaarlijks terugkerende dagen waarop we onze voorouders gedenken en andere familieleden die niet meer in leven zijn? Naar aanleiding van de discussie kan je de kinderen een opstel laten schrijven over het verschil tussen de hindoes en hoe wij met ouderen omgaan.

Eventuele andere lesideeen:

- Een Hindoe uitnodigen om te praten over het Hindoeïsme en het belang van de ouders en voorouders. Kinderen kunnen dan vragen gaan stellen over de dingen die ze graag willen weten. Ze kunnen interviewvragen van tevoren voorbereiden en zich inlezen in het geloof en het feest.

- Het ritueel naspelen wat de Hindoes doen tijdens dit feest (Shraad). De oudste jongen van de klas zal dan samen met de leerkracht het ritueel doen, terwijl de anderen voor de middelen zorgen.

- Het filmpje laten zien van de volgende website: http://www.youtube.com/watch?v=CDsylekyOWc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten