maandag 1 februari 2010

Lesidee Pasen

Les voor de middenbouw

Benodigdheden:
- gekookte eieren
- lepels
- wc papier
- watervaste stiften
- natte watten
- potaarde
- kerszaadjes
- eierdozen

Lesdoelen:
- de leerlingen houden het groeiproces bij en krijgen inzicht in dit proces
- de leerlingen leren voorzichtig om te gaan met de schaal van het ei, ze leren dus secuur te werken
- de leerlingen leren hun fantasie te uiten

Korte beschrijving van les:
Eet voorzichtig een gekookt ei leeg met de leerlingen. Zorg ervoor dat een deel van de schaal heel blijft. Maak deze schaal nadat het ei op is goed schoon met wc-papier. Teken met de watervaste stift een leuk gezichtje op het ei en vul vervolgens het ei met natte watten en potaarde. Vervolgens strooi je er wat kerszaad op. Zet het eitje in een eierdoosje in de zonnige vensterbank, na een aantal dagen zal het hoofdje wilde haren hebben.

Eventuele andere lesideeen:

- Maken van paashazen van bruin papier. Deze paashazen ook een mandje en dergelijke geven. Met behulp van andere kleuren papier kan onder andere het gezichtje gemaakt worden (onderbouw)

- Maken/lezen van paasrijmpjes en paasliedjes. De leerkracht kan met de klas de begrippen rondom Pasen doornemen. Aan de hand van deze begrippen kunnen korte rijmpjes gemaakt worden omtrent het thema “Pasen”. Wel moet er vooraf duidelijk uitleg gegeven worden over het rijmschema (bovenbouw)

- Maken van paasslinger van allerlei kenmerken van Pasen. De leerkracht spant een lijn door de klas. De leerlingen maken van papier allerlei voorwerpen en dergelijke die slaan op het thema “Pasen”. Er kan hierbij gedacht worden aan paashazen, eieren enzovoorts. De leerlingen maken met de klas genoeg kunstwerkjes zodat er een slinger ontstaat. De kunstwerkjes moeten dus niet te groot worden, verstandig is om a5-papier te geven om de grootte te beperken (onderbouw, middenbouw)

- Kringgesprek over Pasen. Praten met de leerlingen over de betekenis van Pasen en hun gedachten hierbij. Ook hun mening over bepaalde zaken vragen, zorgen voor veel interactie in de groep (bovenbouw)

- Zelf samenstellen van laatste avondmaal in een collage. De leerlingen krijgen tijdschriften en dergelijke om hierin te zoeken naar voedsel dat zij op het laatste avondmaal voor zouden schotelen. Op deze collage wordt overzichtelijk weergegeven waar het laatste avondmaal uit zou bestaan (middenbouw)

- Eventueel bezoek brengen aan kerk. Er kan voor gekozen worden om de kerk te bezoeken. De leerkracht zou met de leerlingen de schilderijen en dergelijke aan de muren kunnen bekijken om het paasverhaal aan de hand van visuele ondersteuning toe te lichten (middenbouw en bovenbouw)

- Versieren en schilderen van eieren in de klas. De leerlingen krijgen een gekookt ei en mogen deze met onder andere stiften en dergelijke versieren. De leerlingen mogen zelf kiezen of zij bijvoorbeeld een gezichtje op het ei maken of dat zij het ei in zijn geheel versieren (onderbouw en middenbouw)

- Maken van een groot ei van papier-maché. De leerlingen maken een ei van papier-maché en versieren deze uiteindelijk met verf. Op deze manier zullen alle leerlingen een eigen ei creëren en deze als decoratie in de klas kunnen leggen (middenbouw)

- Gekookte eieren verstoppen in de klas. De leerkracht verstopt zelf of samen met een aantal leerlingen wat eieren in de klas. Een aantal andere leerlingen wachten even op de gang en zoeken vervolgens de eieren (onderbouw)

- Bij de eierrace maak je aan beide kanten van ei een gaatje, vervolgens blazen de leerlingen met een rietje totdat ei leeg is. Vervolgens moeten de leerlingen het ei naar de finishlijn blazen met rietje. Dit zal in competitievorm plaatsvinden. De leerlingen spelen in tweetallen en blazen het ei van de ene kant van twee tafels naar de andere kant om te winnen (onderbouw en middenbouw)

- De leerlingen krijgen allemaal papier waarmee zij zelf mandjes gaan vouwen. De leerlingen maken in feite een halve kubus waaraan zij een hengel maken. Het mandje kan extra versierd worden en er kunnen zelf eitjes gemaakt worden door de leerlingen om het mandje op te vullen (middenbouw en bovenbouw)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten